Oeps

Tijd is geld en durf te vragen!

Wie bepaalt de markt? Nou wij niet. Wij met onze mooie gestylde huizen waar heel veel geld, energie en tijd in zit. En als iemand je foto ergens voor nodig heeft, hup plakken en knippen en voor je het weet is jouw badkamer de voorkant van hun nieuwe brochure. Maar waar ik mij het meest aan stoor, is dat bedrijven bepalen wat wij krijgen voor het maken van een beetje reclame. 2 Instagram posts, graag met het label de juiste kant op, in die en die week, en jij krijgt ons product. Je krijgt soms complete contracten onder je neus geduwd. En wij zeggen wel ja. Gratis product, kleine vergoeding etc, u roept maar, ik doe het. Het voelt een beetje als de omgekeerde wereld. Willen jullie graag gebruik maken van mijn feed met 60k volgers? Dat kan. Dit zijn mijn voorwaarden.

NOS Mashup ging op onderzoek uit hoe fake ons Instagram eigenlijk is. Drie filmpjes die de moeite waard van het bekijken zijn. Ik viel bijna van mijn stoel toen er werd verteld wat er per post gevraagd wordt. Hou je vast: 10.000 volgers = 100 euro, 50.000 = 750 tot 1000 euro en bij elke 25.000 volgers meer kun je er 500 euro bij op tellen. Mag ik een aantal bedrijven achteraf een rekening sturen?

Ik heb geen idee hoe dat bij jou zit, maar ik maak 'onze' markt kapot. Ik plaats potverdorie 2 posts voor een doosje inhoud ter waarde van 50 euro. Waarom doe ik dit? Mijn hele Instagram avontuur begon als een kleine hobby en liep uit tot een grote hobby. En wat leuk dat je daar zo af en toe ook nog iets mee kan verdienen. En dat is het en daar is het bij gebleven. Maar er gaat steeds meer tijd in zitten en ook geld. Dat andere kleurtje op de muur moet wel betaald worden. Dat het allemaal zo leuk is, wil natuurlijk niet zeggen dat wij ons moeten laten gebruiken door bedrijven.

De oplossing? Tja een lastige. Ik denk dat wij allemaal een mediakit moeten maken. Het hoeft maar een A4-tje groot te zijn. Je stelt jezelf voor, vertelt iets over je statistieken en vervolgens geef je aan wat je tarieven zijn. En als we bovengenoemde tarieven als richtlijn aanhouden, ben ik een tevreden mens.

Maar ja, ik weet ook dat wanneer ik een mediakit onder de neus van een bedrijf gooi en een ander dat niet doet, de ander er met 'mijn' product van door gaat. Misschien is 'onze' branche wel een gevalletje apart, gaat er minder geld in om als in bijvoorbeeld de fashion.

Toch ben en blijf ik van mening dat wij beter voor onszelf moeten zorgen. Dat we meer bepalend moeten zijn op deze markt. Tijd is geld en durf te vragen!!

https://www.bloggenenloggen.nl/mediakit-wat-het-en-hoe-maak-je-er-eentje/

https://nos.nl/op3/artikel/2194372-de-fakewereld-achter-een-succes-op-instagram.htm

Hoe zit het nou precies?


Na een lange 'rust' periode, ben ik voorzichtig weer begonnen met een aantal nieuwe stukjes te maken voor mijn site. Zo besloot ik om een foto van @ireneburg7 te kiezen als foto van de week. Ik ben naar haar feed gegaan, heb een screenshotje van een foto gemaakt, foto een beetje recht gezet (wat is dat toch met scheve foto's?), verhaaltje geschreven, foto erbij geplaatst en klaar. Irene bedankte mij achteraf voor het plaatsen van het stukje. Iedereen blij. Of toch niet? Want wat nou als een groot account zomaar een foto van je plaatst zonder dat ze je naam vermelden? Of, zoals een instavriendin overkwam, je foto's zien staan op een arabische site van Elle wonen. Mag dat zomaar?

Ilse van Elleswijk https://interiortwin.com/ wakkerde de discussie aan op haar feed toen ze een blog schreef over haar 4 ergenissen op insta. Ergernis nummer 3: geen credits geven aan de fotograaf. Wat meteen opviel is dat het voor de meesten van ons helemaal niet duidelijk is wat wel en wat niet mag. Hetzelfde geldt voor de regels omtrent reclame maken. We doen met z'n allen maar wat. En daar kleeft een gevaar aan vast. We maken onszelf heel kwetsbaar. Laten we maar bij het begin beginnen. Hoe zit het nou precies?

  • Je hebt toestemming nodig om te regrammen
  • Je moet een gesponsorde content altijd vermelden

In mijn geval met @ireneburg7 had ik haar van te voren moeten vragen of ik haar foto mocht gebruiken. Ook als je besluit met je 45k volgers een spontane shout te houden, omdat je de feed helemaal te gek vindt, moet je toestemming vragen. Er bestaat dus wel degelijk auteursrecht op je foto's.

Wanneer je reclame maakt voor een product, of je er nu voor betaald krijgt, of je krijgt het product gratis, ben je verplicht dit te melden. En het melden kun je heel eenvoudig doen door een van de volgende hashtags te gebruiken:

  • #spon (gesponsord)
  • #paid (betaald)
  • #adv (advertentie)
  • #prom (promoted)

Op je blog of op je site ben je verplicht in een zin te vermelden dat het om een gesponsord product gaat.

Om onszelf beter te beschermen, lijkt het mij goed bij onszelf te beginnen. Laten wij ons houden aan de regels en er een gewoonte van maken netjes te vragen of je een foto mag gebruiken. Ik ga in mijn bio geen credits meer vragen voor het gebruiken van mijn foto's, ik wijs ze voortaan op hun plichten: You need my permission to regram!

Wil je meer weten over dit onderwerp, kun je een kijkje nemen op de volgende sites:

https://www.frankwatching.com/archive/2016/05/23/auteursrecht-op-instagram-hoe-zit-eigenlijk/

https://www.charlotteslaw.nl/2017/04/reclameregels-vloggers-en-influencers-verduidelijkt/

https://www.coopr.nl/blog/wetten-en-regels-influencers

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door @puursuzanne en @bij_urs_thuis .

@kleurmijnhuis

Pas op!!! Verdacht van stoken en obsessieve jalousie en domme reacties!!



Bitches


Ik kan makkelijk een hele nieuwe oeps schrijven over 1 persoon. Er gaat echt geen dag voorbij dat ik vol verbazing berichtjes van haar lees. Heel soms is de ergernis of verbazing zo groot, dat ik reageer. Vaak heeft haar opmerking dan iets te maken met een ander naar beneden halen. Is het netjes van mij om te reageren. Nee. Heeft het zin? Nee, helaas. Zou ik beter moeten weten en er boven moeten staan? Ja! Maar ja, ik ben een vrouw. En om als vrouw je mond te houden wanneer je je ergert, is vet lastig! Wat dat betreft mogen wij denk ik niet klagen. Er gebeurt op insta van alles. Soms komen er berichtjes voorbij als 'ik heb vandaag helaas kennisgemaakt met de nare kanten van IG'. Maar, om ook namen te noemen en 'openbaar' elkaar die 'k' opmerking naar het hoofd slingeren, gaat ons te ver. Blijkbaar zijn wij met z'n allen goed in staat de goede vrede te bewaren. En waarom ook niet? Laten we eerlijk zijn, IG is over het algemeen zo ontzettend leuk! Velen van ons hebben leuke nieuwe contacten opgedaan. Sommige ontmoetingen beginnen in een app en resulteren zelfs in super gezellige live ontmoetingen. IG is een plek waar je je hart kan luchten, je complimenten krijgt, je tips kan vragen, advies kan geven. Wij zijn gewoon leuk! Allemaal! Oke, bijna allemaal. Met uitzondering van die kleine bitches met hun onbegrijpelijk te veel volgers of die met het zogenaamd 'beroemde' familielid of diegene die altijd ergens stom op moet reageren in de hoop dat iemand terug reageert of diegene die zelfs een 'kleurrijk' nepaccount aanmaakt om te stoken of................... oh shit, echt vet moeilijk je mond te houden;-)

Copycat

Het lijkt mij echt vreselijk. Heb je keihard gewerkt aan een product, of zoals in mijn geval, aan een site, gaat een ander er met je ideeën vandoor. Het gebeurt, tenminste als je de berichtjes op insta moet geloven. Oke, daar gaan we weer: I'm guilty!! Eerlijk is eerlijk: wanneer ik alle ideeën die ik heb opgedaan van insta uit mijn keuken moet halen, heb ik geen keuken meer. Er zit, onder andere, een heleboel @alexandravrennis en @________jet in. Ik hoop echt dat zij dit zien als compliment en niet als ordinaire na-aperij. Je geeft er wel je eigen draai aan, toch? Ik probeer mijzelf een beetje te verdedigen hier;-) 

Oeps, dan heb ik toch een vraag! Is het kopiëren van dat originele, vaak met liefde gemaakte idee, een compliment of ben je dan de ordinaire copycat die zelf niets kan bedenken? En wie of wat bepaald dat dan? En wat te denken van het feit dat je in sommige gevallen, met wat creativiteit, voor weinig geld dat dure idee kan namaken. Tja, ik koop het voor 35 euro of maak het voor een paar euro na.

Terwijl ik bezig ben met het schrijven van deze oeps, wordt mijn instavriendin @es_jay_and_the_boys haar idee ongegeneerd gekopieerd en in een webshop geplaatst. Ik schrok van het effect dat het op haar had. Boosheid en verdriet en bovenal de machteloosheid die ze voelde, omdat het zo moeilijk is er iets aan te doen. Haar idee, een goed lopend idee, wordt gejat en het enige wat ze kan doen is toekijken. Ik besloot de blog van @zilverblauw nog een keertje goed te lezen. Ze schrijft zulke 'mooie' en rake woorden over dit onderwerp, ze blijft zo mooi en dicht bij zichzelf. Het raakt mij om te lezen wat het met haar doet. Anki zegt; 'eenzelfde concept actief proberen te vermarkten en dus geld verdienen aan de creativiteit van iemand anders, daar loop ik tegenaan'. En daar slaat ze de spijker, denk ik, op zijn kop. Inspiratie opdoen en iets namaken voor eigen gebruik, is een compliment naar de bedenker. Maar als je een andermans creatieve idee gaat verkopen, ben je de o zo gevreesde copycat. Bedenk eens, voordat je het doet, hoeveel met name emotionele schade je bij de ander aanricht! 

Meer over dit onderwerp en hoe het juridisch in elkaar zit? Neem een kijkje op https://www.charlotteslaw.nl/

Schaamteloze reclame

Interieur insta is booming business. Wat we uiteraard niet hard op zeggen is dat een aantal van ons reclame maakt voor bepaalde bedrijven in ruil voor een fikse korting of een gratis product. I'm guitly. En zeg nou zelf, of misschien niet;-) het is rete vet een product gratis te krijgen. We maken de mooiste foto's en bloggen ons suf. Wanneer we iets krijgen, willen we ook ons best doen. Of niet? 



In de wandelgangen wordt er wel eens opgemerkt dat bepaalde instagrammers wel heel makkelijk en snel afstand nemen van hun gekregen product. De ene dag de 'reclame foto' en de andere dag de 'sale foto'. Slimme business of schaamteloze verwennerij? Oordeel lekker zelf, of niet. Erger je er aan, of niet. Verbaas je erover, maar zeg het niet hard op. Sssstttt!!   

Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin